Nyhet: EU-land enige om revisjon av passasjerrettigheter
Den 5. juni 2025 ble EUs transportministre enige om en omfattende revisjon av forordning (EF) nr. 261/2004 – regelverket som regulerer flypassasjerers rettigheter i EU. Etter over ti år med forhandlinger har Rådet nå vedtatt sin posisjon i lovgivningsprosessen. Neste steg er behandling i Europaparlamentet.
Hva innebærer endringene?
De mest sentrale punktene i revisjonen inkluderer:
Strengere vilkår for kompensasjon:
Kompensasjonsgrensene justeres opp. For flyvninger opptil 3500 km (inkl. alle innenriks- og EU-flygninger) må passasjeren nå vente i minst 4 timer for å ha krav på 300 euro i kompensasjon – mot tidligere 3 timer for 250–400 euro. For langdistanseflyvninger (over 3500 km) er grensen hevet til 6 timer og 500 euro. En ny kategori gir rett til 250 euro hvis man mister reisens formål grunnet tre timers forsinkelse på utreisen.Klarere definisjon av "ekstraordinære omstendigheter":
Det innføres en veiledende liste over forhold som fritar flyselskapene for kompensasjon, blant annet skjulte tekniske feil, uventet sykdom hos nøkkelpersonell og visse typer streik.Styrkede rettigheter til omruting og assistanse:
Passasjerer får sterkere rettigheter til rask omruting – også med konkurrerende selskaper eller alternative transportformer. Dersom nytt reisealternativ ikke tilbys innen 3 timer, kan passasjeren ordne reisen selv og kreve refusjon – opptil 400 % av billettprisen. Retten til mat, drikke og overnatting er tydeliggjort, og ved såkalt «tarmac delay» (lang venting i flyet på bakken) kan passasjerene forlate flyet etter 3 timer.Slutt på 'no-show'-regelen:
Flyselskapene får ikke lenger nekte passasjerer ombordstigning på returflyvning hvis de ikke møtte på utreisen.Ytterligere endringer:
Det innføres krav om gratis medbringing av en personlig eiendel i kabinen, bedre tilrettelegging for personer med spesielle behov, samt klarere frister: Passasjerer må sende krav innen 6 måneder, og flyselskapet har 14 dager på å svare.
Bakgrunn og reaksjoner
Forordning EU261 ble innført i 2005 og har siden vært sentral i å styrke passasjerenes rettigheter og forbedre punktligheten i europeisk luftfart. En omfattende analyse viser at forsinkelsesnivåene falt betydelig etter at regelverket ble innført – men har igjen økt de siste årene. Kritikere frykter at de nye reglene, som fjerner kompensasjon i et større antall tilfeller, kan svekke insentivene flyselskapene har hatt for å unngå forsinkelser.
Flere forbrukerorganisasjoner har uttrykt bekymring for at revisjonen kan føre til svekket beskyttelse for reisende, mens deler av bransjen har ønsket endringene velkommen – særlig avklaringen av "ekstraordinære omstendigheter".