Nyhet: Produksjonen av bærekraftig flydrivstoff dobles i 2025

Bilde av SAF fuel

Key insights

  • Produksjonen av SAF dobles til 2 millioner tonn i 2025

  • SAF dekker kun 0,7 % av luftfartens totale drivstoffbehov

  • Kostnaden for SAF er ventet å bli 4,2 ganger høyere enn jetdrivstoff

  • Nye krav i Europa driver opp prisene

  • IATA etterlyser omfordeling av subsidier fra fossilt til fornybart

  • IATA og Amadeus lanserer nytt samarbeid for mer presis klimadata

Til tross for økt produksjon og politisk vilje, er veien mot grønnere luftfart fortsatt lang, ifølge Den internasjonale lufttransportforeningen (IATA). På sin årlige generalforsamling i New Delhi denne uken annonserte IATA at produksjonen av såkalt bærekraftig flydrivstoff (SAF – Sustainable Aviation Fuel) forventes å doble seg i 2025 sammenlignet med året før, og nå 2 millioner tonn.

Generaldirektør Willie Walsh beskriver utviklingen som positiv, men advarer samtidig: Dette vil dekke kun 0,7 prosent av luftfartens totale drivstoffbehov. Samtidig vil denne begrensede mengden SAF alene føre til en økning i bransjens samlede drivstoffregning med 4,4 milliarder dollar.

Flesteparten av disse alternative drivstoffene er på vei mot Europa, hvor nye innblandingskrav trådte i kraft 1. januar 2025. Men ifølge IATA har disse kravene også ført til høyere priser – i Europa har kostnadene for SAF nå doblet seg på grunn av ekstra gebyrer fra leverandørene. Disse compliance-kostnadene utgjør alene 1,7 milliarder dollar, en sum som ifølge IATA kunne ha bidratt til å kutte ytterligere 3,5 millioner tonn CO₂-utslipp.

IATA estimerer at SAF i 2024 i snitt kostet 3,1 ganger mer enn vanlig jetdrivstoff, og at forskjellen i 2025 vil øke til 4,2 ganger. Walsh mener dette viser at det er en utfordring å innføre krav før markedet er modent og nødvendige reguleringer på plass.

For å skape et mer rettferdig utgangspunkt, oppfordrer IATA myndigheter til å flytte deler av dagens subsidier fra fossilt brensel over til fornybare energikilder.

I tillegg kunngjorde IATA et nytt samarbeid med Amadeus, hvor deres CO₂-beregner «CO2 Connect» integreres i Amadeus’ reiseplattform. Målet er å gi mer presise og transparente utslippsdata til både reisende og bedrifter. CO2 Connect benytter operasjonelle data fra 70 ulike flyselskaper og er i tråd med ISO 14083-standarden – et rammeverk EU planlegger å bruke i sin kommende «CountEmissionsEU»-initiativ.

«Avtalen vår med Amadeus vil bidra til å innfri reisendes forventninger om større åpenhet, ettersom flyselskapene jobber mot netto nullutslipp innen 2050,» uttalte Walsh.

Artikkelen bygger på informasjon publisert av: Business Travel News Europe

Neste
Neste

Nyhet: SAS EuroBonus og Tapster lanserer kontaktløse betalingsringer